De eerste Open Tech Day stond in het teken van The Internet of Things. Een relevant onderwerp binnen mijn opleiding en digitale marketing. Het werd gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht. Zo’n 7 studenten hadden gratis toegang gekregen, waaronder ik. Ik had met een paar klasgenoten afgesproken om er samen naartoe te gaan. Dus we kwamen iets later dan gepland binnen, want de verschillende spreeksessies waren al begonnen.
We besloten daarom om een ronde te lopen over de binnenplaats, waar enkele stands stonden van verschillende bedrijven. Bij de eerste de beste stand vroegen we het bedrijf hoe zij de toekomst zien van data en the internet of things. Dit hebben we doorgezet naar de overige stands. Hieronder enkele voorbeelden van wat de visie van de bedrijven is:
- ING: Ze zetten in op Data en VR, op deze dag waren ze vooral om een beleving te creeeren met behulp van Virtual Reality. Ze voorzien veel veranderingen op het gebied van Data. De Europese regelgeving omtrent het onderwerp staat op het punt te veranderen en dit kan grote gevolgen hebben. Ook heb ik gerefereerd naar het nieuws rondom het verkopen van data. Dit is toch een smetje geweest, aangezien de ING toen deed wat nu langzaam aan steeds meer geaccepteerd wordt. Mensen zijn nog huiverig op dit gebied, maar de acceptatie groeit wel.
- Redhat: Redhat voorziet grote veranderingen op het gebied van cloud storage. In de toekomst zullen we bijvoorbeeld Cloud Storage kopen via bijvoorbeeld Ebay.
- Sogetti: (bijna) Alles kan gemeten worden, zo zijn zij bezig met een slimme stoel, waarmee ze de ideale positie kunnen bepalen aan de hand van de data die de stoel verzameld.
- Bloomreach: Analytics is cruciaal bij het inzetten van Digital Experience Management. Artificial Intelligence is voor hun belangrijk en daarbij kijken ze voortdurend naar de ontwikkelingen in Sillicon Valley en andere innovatie gerichte gebieden.
We hebben zelfs meegedaan met de Social Media actie van Redhat, er zouden drie mensen uitgekozen worden voor een mooie prijs. Het enige dat we hoefden te doen was onderstaande afbeelding delen via Twitter.
Nadat we de ronde hadden voltooid was het tijd voor een aantal spreeksessies. De meest interessante was Bloomreach. Het onderwerp van deze sessie was hoe je een online fanbase kan creëren voor de fans van Bayern Munchen. Nou ben ikzelf een fanatieke voetballer en volg ik het voetbal, dus het was een onderwerp binnen mijn interesseveld. Door data vanuit bijvoorbeeld Analytics, Bloomreach gebruikt een andere tool dan Google Analytics, kunnen we makkelijk profielen maken. Nederlandse fans van Bayern zullen waarschijnlijk eerder geïnteresseerd zijn in content omtrent Arjen Robben. Zij passen de pagina’s zo aan dat ieder klantprofiel andere content te zien krijgt. Dit in combinatie met video content zorgt het voor meer engagement. En een gedurfde uitspraak aan het einde was; Engagement werkt meteen bij je omzet.
Ik kijk met een goed gevoel terug naar deze dag. Ik heb met veel bedrijven gesproken en we hebben ook vragen gesteld die tot nieuwe inzichten leidde. De gast spreek sessies waren interessant en waren leerzaam.