Een gastcollege gehouden door Mirabeau over Usability testing. Dus hoe makkelijk is een product of gebruikers van een website. Hoe is de functionaliteit, hoe makkelijk behaal je de doelen. Dit was vanuit een iets andere invalshoek omdat de gastspreker een achtergrond vanuit de psychologie had. Tijdens onderzoeken helpt dit hem om de juiste vragen op de juiste momenten te stellen. Het heeft wel enige samenhang met Commerciële Economie bijvoorbeeld, aangezien er wel een marktonderzoek gedaan dient te worden.

Mirabeau is een designbureau voor bijvoorbeeld websites. Ze proberen een online look en feel te creeeren. Er moet namelijk een connectie zijn naar je product portfolio. Je ziet dat ook dergelijke bedrijven met de SCRUM methode werken. Ikzelf had hier voor aanvang van de Minor nog nooit mee gewerkt en gehoord. Het college ging over hoe je informatie verzameld wat mensen nodig hebben en hoe je ze kan ondersteunen in dit proces.

Ik had nog nooit over Usability testing gehoord, wel over een dergelijk soort marktonderzoek. Het bestaat uit drie fases:

  • Voorbereiding
  • Uitvoeren
  • Evalueren

Dit werd goed onderbouwd door middel van voorbeelden en met hoe Mirabeau het in de praktijk doet. Ook zijn ze niet bang om samenwerkingen aan te gaan om hun aanbod te kunnen vergroten. Zo werken ze samen met neuromarketing bedrijf Braingineers. Zij doen Eye-tracking, EEG, neuro feedback en Questionnaire onderzoeken. Zo kan Mirabeau nog beter weten wat de klant wil en wat ze triggert.

Er was wat tijd over, dus nam de gastspreker nog wat tijd om eventuele tools voor te stellen die zij gebruiken. Een tool die ik later heb gebruikt is bijvoorbeeld InVision. Hiermee kun je workflows creëren om je design te testen. Ik heb het gebruikt om de customer journey tool die we hebben ontworpen voor SAMR visueel te maken.

Categorieën: Marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *