Als optioneel gastcollege kregen wij de gelegenheid om meer inzichten te verkrijgen binnen adverteren met behulp van data. Banken zoals ABN Ambro hebben veel data verzameld, zoals de ING ook al aangaf op de Internet of Things conferentie (dag 1).
ABN Ambro gebruikt met name banners, video en mobile banners. Sanoma is een interessante partij, omdat zij veel data beschikbaar hebben. De hoeveelheid data die banken hebben, is veel meer dan ik dacht. Ze hebben ontzettend veel data waar ze vanwege ethische redenen niets mee mogen doen.
Een van de onderwerpen die in het overige deel van het college centraal stond, was Real Time Bidding. Ik had er zelf al vaker over gehoord, maar wat het precies inhield was voor mij niet geheel duidelijk. Hieronder staat dan ook een overzicht met redenen van toepassing van RTB:
- Doelgroep segmentatie
- Prijs: de hoogste bieder wint, de ene keer kan dit hoog zijn de andere keer vrij laag
- Minder waste: relevante banners worden geplaatst
- Efficiëntie: Veel tussenschakels worden kwijtgescholden
- Realtime: Alle data is direct beschikbaar
Als je dit lijstje zo ziet, zou je zeggen dat het een vrij goed systeem is om te adverteren. Het is snel, gemakkelijk en efficiënt. Je kunt RTB in verschillende fases toepassen. Denk hierbij aan Reach (clicks & views), Prospecting (traffic) en Retargeting (CPA). Door een medestudent werd er een goede vraag gesteld, namelijk of die fases zijn onder te verdelen in de See, Think, Do & Care van Google. ABN Ambro gebruikt weer een ander model, namelijk het Touch, Tell & Sell. Zo kregen we veel nieuwe inzichten.
Daarna ging het over datastromen. Dit was interessant, omdat ze ging vertellen hoe de bank aan al hun data komt of hoe het in de praktijk gaat. Onderscheid in verschillende datastromen:
- First party datastromen:
Eigen data adverteerder: verzameld op basis van eigen klantendatabase of website
Voordelen:
- Persoonlijk en relevant
- Gratis
- Accuraat
- Second party datastromen
First party data van een bedrijf wat verkocht of verhandeld wordt (shared data)
Voordeel:
- Targeten buiten je eigen prospect vijver
- Third party datastromen (denk aan Sanoma)
Verzamelde data die doorverkocht wordt verzameld op basis van first party data van een andere partij
Voordeel:
- Grote hoeveelheid informatie beschikbaar à makkelijker volgen doelgroep
Ikzelf had ook nog een vraag gesteld over Tikkie, een applicatie die ik zelf vaak gebruik. Mijn vraag luidde:
- Welke data halen jullie uit de applicatie, of wat levert het jullie op?
Aangezien Tikkie geen betaalde app is en je hoeft ook geen extra fee te betalen voor een betaling, was ik hiernaar benieuwd. Zo moet je bijvoorbeeld een beschrijving van de betaling invullen dus ik dacht misschien halen ze hier data van andere bankgebruikers vandaan. Het antwoord luidde:
- Gebruikersgedrag wordt gevolgd, maar meer ook niet. Het is een onafhankelijke applicatie en wij mogen niet zomaar data van gebruikers van andere banken gebruiken. Wel hebben we leuke inzichten uit de applicatie gehaald. Het merendeel is tussen de 20-34 en er zijn meer mannen die de app gebruiken dan vrouwen.
Ook werd ons een case voorgelegd, aangezien er tijd over was. Het betrof de Google xBike:
Aan de hand van twee vragen moesten we nadenken over de behandelde theorie en stof:
- Welke data kan Google gebruiken om deze uitdagingen aan te pakken (xBike)
- Wat voor doelgroepen kun je bedenken voor de Reach, Prospecting en Retargeting campagnes voor de xBike?
En dit was mijn invulling (10 minuten):
Vraag 1:
Eigen data van Google – First party data. Data met locaties en deze koppelen met een second/third party data bestand waarin het fietsgebruik per locatie wordt toegelicht. Dit zou eventueel ook gekoppeld kunnen worden aan het aantal elektrische fietsen, aangezien gebruikers ervan gaan voor meer ondersteuning en gemak.
Demografische gegevens – Gezinssamenstelling, inkomen
Vraag 2:
Reach: Iedereen die gebruik maakt van een fiets in plaats van auto
Prospecting: Google Display netwerken met blogs over technologie binnen de automotive/fietswereld
Retargeting: Kopers van de self driving car
Al met al heb ik dit gastcollege als zeer interessant bevonden. Er werd nieuwe theorie behandeld in een laat stadium van de minor en aangezien het een optioneel gastcollege was heb ik er totaal geen spijt van gehad om er naartoe te gaan.