Eveline van Zeeland, lerares op de Fontys, was als gastspreker verantwoordelijk om wat meer over Neuromarketing te praten. Ze begon met een TedX talk van Dan Ariely. Deze is al eens voorbij zien komen tijdens mijn opleiding, maar ze vertelde dat de boeken van Dan Ariely een aanraden zijn en ik was nog op zoek voor iets om te doen tijdens mijn aanstaande vakantie. Vandaar dat ik een aantal boeken heb gekocht.
Maar tijdens het vak Consumentengedrag hebben we al kennis gemaakt met Neuromarketing, dus het was enigszins herhaling voor mij. Echter hebben er wel ontwikkelingen plaatsgevonden en werd er nieuwe theorie toegelicht.
Het gaat namelijk steeds meer om hoe het makkelijker kan en niet meer hoe iets kan. Producten worden steeds verbeterd om het gemak te vergroten. In het begin lag de focus dus op usability en nu het leven makkelijker maken.
Enkele andere ontwikkelingen die nieuw voor mij zijn, zijn:
- Van user friendly naar user assistance
- Van mono user naar multi user
- Nu meer focus op hoe computers werken en het leven prettiger kunnen maken
Refererend naar de Open Tech Day, waarin The Internet of Things centraal stond, wordt het nu al steeds meer het Nano of Things. Ethisch ligt dit lastig, evenals vele aspecten binnen Neuromarketing. De vraag die Eveline ook stelde was of wij het ethisch verantwoord vinden.
Ikzelf denk dat er grenzen zijn van wat we kunnen en mogen meten als we neuromarketing toepassen. Je meet emoties, die moeilijker te meten zijn, maar waar de metingen geven deze wel bloot. Je kan hierdoor meer gericht je marketingactiviteiten uitvoeren.
Ik ben bekend met het AIDA model, maar het MAYA (Most Advanced, Yet Acceptable) principe was voor mij ook nieuw. Verder is natuurlijk het enthousiasme dat Eveline overbrengt als zij aan het presenteren is, aanstekelijk. Je raakt niet afgeleid en ze weet het ook goed over te brengen.