Tweede (optioneel) gastcollege van Gonect. Ook deze spreker is zelf afgestudeerd Commercieel Econoom, is daarna Gonect begonnen en houdt zich bezig met SEO, SEA. Hij benoemde als eerste wat feitjes over e-mail. Zo kijkt 91% dagelijks zijn mail, waarvan 48% de mail via zijn mobiel opent.

Daarna werd meteen het punt data gebruik in e-mailmarketing aangestipt. Je kan zelf makkelijk e-mail adressen verzamelen. Hoe dat kan staat in de volgende opsomming:

  1. Maak een plek op je website
  2. Vraag het tijdens een gesprek
  3. Gebruik je e-mailhandtekening (meld je aan voor de nieuwsbrief)
  4. Verwijs naar de nieuwsbrief op een bedankpagina
  5. Plaats een opt-in bij formulieren op de website
  6. Vraag naar e-mail adressen op een beurs/event
  7. Het downloaden van e-books of whitepapers
  8. Vergeet je klanten à Gemiste kans als je bestaande klanten niet e-mailt!

Ze importeren automatisch contacten via het programma Zapier. Dit programma maakt makkelijk een koppeling tussen twee systemen. Denk hierbij aan Magento en een CRM systeem. Ook gebruikt Gonect een e-mail parser, hiermee kunnen ze data halen uit e-mails en een workflow creëren. Als je de data hebt kun je deze

Campagnes

  1. Awareness -à SEO/SEA/Offline
  2. Opvolging à Winkelwagen, enkel download (whitepaper)
  3. Activatie à na aankoop, gebruik stimuleren, nieuwsbrief
  4. Retentie/Loyaliteit à oude klant naar nieuwe klant, levenscyclus
  5. Cross -en upselling à uitmelken

We kregen ook voorbeelden hoe je data die je hebt verzameld kan gebruiken in je marketing activiteiten. Een van de voorbeelden was aan de hand van reviews. Heeft iemand een negatieve review gegeven en je product lager dan een 6 uit 10 scoort, kun je het volgende doen:

  • 1e mail met sorry
  • 2e mail met kortingscode

Heeft iemand hoger dan een 6 gegeven, kun je het volgende doen.
Hoger dan 6:

  • Bedankt, vertel het door

Mocht ik dit in de toekomst gaan toepassen, zal ik op enkele zaken moeten opletten:

  • Wat is het doel
  • Gewenste actie na het lezen
  • Wees duidelijk (buttons)
  • Boven de vouw

Ook door de mogelijkheden van de hedendaagse technieken wordt personalisatie een hot item.

Nog iets wat ik interessant vond was de informatie over de frequentie en timing van de e-mails. De volgende opsomming werd nader verklaard in het college en het viel me op dat het beste moment om te versturen dinsdag of donderdag rond 10:00 of 16:00 is. Ik zou zelf denken dat het in de avonduren is, omdat overdag de meesten aan het werk zijn.

  • Zorg voor regelmaat
  • Welke dag+tijd
  • Denk logisch na en test
  • ‘Het beste moment’ bestaat niet
  • Dinsdag of donderdag
  • 10:00 of 16:00

Al met al was het een interessant college, met enkele nieuwe inzichten ten opzichte van e-mail marketing. Ook hier kwam namelijk weer het aspect data in terug. Met data kan je al je marketingactiviteiten afstemmen en bepalen. Er is tegenwoordig zo veel data beschikbaar.

Categorieën: Marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *