Het onderwerp van dit college was Design Thinking. Fresheads gebruikt design als een strategie.
Een uitgangspunt waarbij een multidisciplinair team vanuit de behoefte om dingen te verteren, tot nieuwe inzichten komt en vertaalt naar concrete ideeën.
- Mens=wenselijk
- Bedrijf=haalbaar
- Technologie=uitvoerbaar
Design Thinking is vanuit de menselijke kant bekeken. Business Thinking is een ander begrip dat vaak terugkomt in het bedrijfsleven. Er zit veel verschil in beide benaderingen.
*Business Thinking: Je hebt een hele hoop problemen, een bedrijf ziet dat als één probleem en komt met één oplossing
*Design Thinking: Is meer observeren en begrijpen, in plaats van problemen worden en behoeftes en kansen geconstateerd. Deze behoefte en kansen kunnen op verschillende manieren worden opgelost.
Geloof in een multidisciplinair team verschillende disciplines zorgen voor onverwachte resultaten en vernieuwende ideeën. Hier ben ik zelf wel voorstander van. Het zou eigenlijk ook de bedoeling zijn dat de minor verschillende disciplines bevatte, echter zijn het dit semester voornamelijk CE studenten.
Na wat theorie en voorbeelden was het tijd voor ons om aan de slag te gaan. Bij aanvang van het college werd er een hoofdvraag getoond, die leidend zou zijn voor onze opdracht.
De hoofdvraag waar wij ons mee bezig moesten houden was:
Wat is de school van de toekomst en welke problemen herken je op dit moment binnen het domein onderwijs?
Aan de hand van dit stappenplan konden we de hoofdvraag beantwoorden op via de Design Thinking methode:
- Observeren en begrijpen à Ken de behoefte van je doelgroep beter dan dat zij hem kennen!
- Definiëren à Creëer een uitgangspunt dat is gebaseerd op de gebruikersbehoefte en inzichten.
- Ideegeneratie à Brainstorm en verzin zoveel mogelijk creatieve oplossingen
- Prototypen à Bouw een representatie van een of meerdere ideeën om aan te voelen hoe het werkt en aan andere te laten zien. (low-fi prototyping is voordeliger omdat je een conceptje laat zien ipv high-fi prototyping)
- Valideren à Deel en valideer je uitgewerkte ideeën met je gebruikers voor feedback.
Vaak wordt er binnen dit proces teruggekoppeld en geschakeld, dit om uiteindelijk de best mogelijke oplossing te geven.
Een voorbeeld is Roadguard
Uiteindelijk was het aan ons om met een oplossing voor de hoofdvraag te komen door middel van een aantal stappen te doorlopen. Dit aan de hand van een formulier, die in onderstaande afbeelding ingevuld door onze groep is te zien.
In onze minorklas zitten voornamelijk studenten van de opleiding Commerciële Economie en dit vertaalde zich ook uit naar de resultaten. Het gebrek aan multidisciplinariteit zorgde voor oplossingen vanuit hetzelfde oogpunt.
Samengevat was het een leuk college, waar wij zelf voor de nodige inbreng moesten zorgen. De manier van Design thinking is iets wat binnen onze opleiding enigszins terugkomt, alleen het multidisciplinaire aspect niet. CE studenten leren om te kijken naar de behoefte van de klant en hierop in te spelen. Als je hier een multidisciplinair team bij betrekt, kom je tot totaal andere inzichten.