In een van de eerste weken van de minor hebben we een gastcollege van ClipIt gehad. Deze ging over monitoring en omgaan met data. Het was geregeld in samenwerking met een van de studenten, Youssra Barkoki, die werkzaam is bij ClipIt. Al gauw ging het over waarom bedrijven moeten monitoren en voorspellen. Als onderbouwing werd het voorbeeld van de Mandemakers Groep gegeven, een klant van ClipIt.  Mocht u niet meer weten wat er gebeurd is, kunt u het hieronder nog eens terug bekijken.

Crisismanagement is in toom te houden door goed te monitoren. Zo kan een grote rel voorkomen worden. Tuurlijk is dit vanzelfsprekend, maar ik denk dat veel bedrijven dit niet goed doen. Met de voorbeelden van Clipit werd getoond hoe zij het doen. Maar de data die zij verzamelen via Gusto, is niet alleen een crisis te voorspellen, ClipIt waagt zich ook om de vier jaar om een voorspelling van de Tweede Kamer verkiezingen te doen. Het gastcollege vond vlak voor de verkiezingen plaats en ze hadden de voorspelling al klaar. Ze zijn dan ook benieuwd of ze de data, gebaseerd op sociaal sentiment, enigszins samenhangt met het eindresultaat.  Dit zijn interessante bezigheden en zo kreeg ik meer inzichten in waar het werken met data allemaal toe in staat kan zijn.

Aan de hand van het 4M model werd het overige gedeelte van de presentatie behandeld. Er werden relevante voorbeelden bij gebruikt en zo zorgde ze ervoor dat ik in ieder geval niet zo snel afgeleid was.

Kort samengevat was het een leerzaam college, veel behandelde stof was nieuw omdat het in de eerste weken plaatsvond. Ook heb ik na zitten denken of het werken in een dergelijk bedrijf iets voor mij zal zijn in de toekomst. Als leerdoel heb ik opgenomen dat ik mijn afstudeerstage binnen dit vakgebied wil afronden en als het kan bij een bedrijf dat betrokken is geweest bij de minor. ClipIt komt zeker op een shortlist.

 

Categorieën: Data

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *