Het was een drukke dag, dit was namelijk een van de vier gastcolleges. Ditmaal ging het over Affiliate Marketing. De gastcollege werd verzorgd door Awin. Het was al vrij snel duidelijk dat dit een interessant onderwerp was, want er werden veel vragen gesteld door de klas. Zo werd het college interessant, want wij wilden affiliate marketing toepassen binnen de webshop opdracht.

Even kort wat Affiliate marketing is:

  1. Een consument bezoekt een publisher website
  2. De consument vindt een product of retailer en klikt op de link die naar de Advertiser gaat om een review te plaatsen of een product te kopen. Deze klik wordt opgeslagen als cookie.
  3. De consument rond de aankoop af. Tracking software bewaard de key aankoop data zoals aankoop kwantiteit, datum en tijd etc.
  4. De adverteerder is in staat om de commissie naar de publisher later te betalen
  5. Waarom zouden wij als Festival Attributen starten met affiliate marketing:

    • Verkeer en omzet
    • Brand awareness
    • Comprehensive online strategie
    • ROI
    • Verbeteren conversieratio’s

    Voor onze webshop hebben we gekeken naar de mogelijke publisher kanalen, dus welke kanalen zijn interessant voor Festival Attributen.
    Publisher kanalen:

    • E-mailing
    • Zoeken
    • Blogs en content webistes
    • Voucers & cashback
    • Retargeters
    • Prijs vergelijkers

    Kijkend naar deze lijst, kwamen we erachter dat Blogs en content website interessant zijn voor ons. Denk hierbij aan Hardnews, een nieuws/blog over festivals en muziek in de harddance scene.

    Er werd ook een lijst gepresenteerd waar je naar moet kijken wil je met een affiliate programma beginnen. Dit zijn dan de zaken:

    • Een transactioneel, volledige website
    • Een sterke product range
    • Een usp als de producten verkocht worden door resellers
    • Lokale brand awareness en andere marketing activiteiten
    • Compatibel met alle key publishers types
    • 2% of hogere conversieratio
    • Sterke AOV
    • 1000 maandelijke unieke gebruikers
    • Competitie

    Als fictieve webshop kunnen we een aantal vereisten afvinken, namelijk een sterke product range, een usp en een transactioneel, volledige website (kon, maar aangezien we geen echte fysieke producten hebben niet).

    In de volgende fasen kunnen wij affiliate marketing toepassen binnen de customer journey:

    Surfing—Awareness—Interest—Desire—Action

    Waar zit het geld dan voor Festival Attributen, afhankelijk van de marketingactiviteit:

    • Displays: CPM
    • Shopping Portals: eCPC
    • Content: CPM fixed fee
    • Discounts: CPS

    Wij, als Festival Attributen zijnde, zouden de Advertisers rol invullen op zoek naar de eerder genoemde Publishers.

Categorieën: Affiliate Marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *