We hebben een gastles en een workshop/opdracht gehad van PostNL. Het onderwerp was Databasemarketing en customer intelligence. De mannen van PostNL hebben beide een commerciële achtergrond, waarna ze zich verder verdiept hadden in database marketing. Het was interessant om te zien hoe een groot bedrijf zoals PostNL hun beschikbare data gebruikt in bijna alle afdelingen. Voor verschillende afdelingen kunnen ze verschillende analyses maken. Denk aan het ontdekken van een patroon bij facturering, wat kan er beter. Maar ook bij crisismanagement, stel er is een brand bij een sorteer centrum moet er snel geschakeld worden met de omliggende (zakelijke) klanten dat er niets geleverd kan worden. Deze kleine voorbeelden laten zien hoe zinvol het kan zijn als je je beschikbare data goed inzet.

Case PostNL:

De afdeling Marketing vraagt ons om een evaluatie voor te bereiden met daarin een advies of een campagne voor het product buspakjes die december 2016 is gedaan dit jaar weer gedaan moet worden.

Wij krijgen toegang tot een database met een aantal tabellen, Deze bevatten data over de campagne van vorig jaar evenals omzet gegevens van deze klant.

Resultaat & werkwijze (Tableau worksheet PostNL):

Zoals eerder vermeld kregen we dus een dataset om mee aan de slag te gaan. Er waren instructies hoe deze te importeren in PowerBI, maar aangezien ikzelf Tableau een fijnere interface vind hebben, heb ik het met Tableau geprobeerd. De mogelijkheid was er na het kennismaken met de data om vragen te stellen. Dit werd door onze lichting goed gebruikt en zorgde ervoor dat alle data duidelijk was. Door daarna wat te spelen met de data die beschikbaar was, konden we al vrij snel een ‘conclusie’ trekken. Onderstaand een afbeelding van een dashboard dat we maakten. Hierin staat de omzet vermeld van de verschillende producten per branche en campagne.

Het was misschien nog iets te nieuw, maar ik vind het interessant wat men allemaal met data kan doen. Om deze te analyseren en te visualiseren vind ik persoonlijk een interessant proces wat ook binnen mijn interesseveld valt binnen de minor. Wat we in voorgaande workshops/colleges hebben gehad, konden we hier toepassen om te kijken hoe we ervoor staan. Nadat verschillende groepen hun bevindingen hadden gepresenteerd werd het al vrij snel duidelijk dat veel groepen dezelfde conclusies trokken.

Kort samengevat:

Het blijft een interessant onderwerp voor mij. De mannen van PostNL brachten hun boodschap ook op een manier die mij aanstaat. Af en toe een droge opmerking of even wat minder serieus zorgt ervoor dat je blijft luisteren. Het bedrijf zelf zou mij niet aanstaan, omdat ik de branche waarin ze actief zijn niet interessant vind.

Categorieën: Data

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *